Osvrt fra Josipa Blaževića u siječanskom broju Veritasa - Glasnika Sv. Antuna Padovanskog
''Za Advent ispovijedao sam u jednom talijanskom svetištu.
Obično se ne bih iznenadio šuškanju s druge strane ispovjedaonice kada bi se ispovijedala mlada majka jer bi, katkada, pokoja od njih, uvela
svoje malo dijete u ispovjedaonicu,
kada ga ne bi imala kome ostaviti
na čuvanje. Ovaj put ipak sam se
nemalo iznenadio. Žena nije uvela
dijete nego, za ime Božje, psa!
Zbunjeno se ispričavala jer, da ga
nije imala kome ostaviti na čuvanje.
Druga zgoda vezana je
uz euharistijsko klanjanje u
crkvi. Na podu je sjedio sredovječni čovjek, zatvorenih očiju, a u krilu mu je drijemao pas.
Na pragu jedne kuće, u
vrijeme blagoslova obitelji, treća
zgoda, naišao sam na mnoštvo
razbacanih igračaka. Kada sam u
kući zatekao ženu samu, upitah je
čije su igračke. "Moje
curice", odgovori ona, i pokaza mi na psića zatvorenoga u kućicu.
Na pripravi za brak
mladenci pitali svećenika,
pripovijeda mi jedan moj kolega, može li im
na vjenčanju njihov iznimno
inteligentni pas u crkvu unijeti
prstenje.
Jednom sam čuo zgodu,
ali ne znam je li stvarna ili
izmišljena, da je netko i na pričest donio psa. A svećenik da je odgovorio da ga ne može pričestiti jer da se pas nije
ispovjedio.
Sve su mi navedene
scene proletjele glavom dok sam,
na jednom talijanskom
odmaralištu, promatrao mladi bračni par
koji je ispred mene šetao psića na uzici, kako bi ljubimac protego noge. Mila životinjica,
drago stvorenje! Božje iznašašće! Bog ga je stvorio za čovjeka, radi čovjeka. A sve što je Bog stvorio, stvorio je dobro.
Postoji veliko mnoštvo
svetaca poznatih kao prijatelji
životinja. Među njima sv. Franjo Asiški zauzima istaknuto mjesto. U mjesecu
siječnju, međutim, prednost
dajemo sv. Antunu pustinjaku. U
nekim seoskim sredinama na njegov blagdan postoji tradicija blagoslova domaćega blaga, kako se na selima nazivaju životinje. Još više je
lijepih svjedočanstava o
vjernosti životinja prema čovjeku.
Ne smijemo, međutim,
brkati pojmove. Ljubav prema
životinjama ne smijemo
izjednačavati s ljubavlju prema čovjeku.
Još veća je opasnost ako životinja
zauzme čovjekovo mjesto, ako
kućni ljubimac zamijeni dijete ili,
umjesto brata ili sestre, roditelji svome
jedincu nabave kućnog mezimca. I ta životinjica postaje mali kućni kumir. Za nedjeljnu misu, ili dnevnu molitvu,
nema vremena, ali za
šetnju psa mora ga biti. Psa se
mazi, kupa, šiša, češija, katkada i
odijeva, hrani specijainom hranom iz
dućana kućnih ljubimaca a, kada
ugine, ima i vlastito groblje. Neki
psima na grobove postavljaju i križeve. To je nova vrsta idolopoklonstva. Pretvaranje životinja u idole. Klanjanje
životinjama. Uskraćivanje
Boga za kult. Grijeh je to protiv prve
Božje zapovijedi. "Ja sam Gospodin, Bog tvoj. Nemaj drugih bogova uz mene." Bog je ono što je prvo u mome životu, ono za što uvijek imam vremena. I što smo manje osjetljivi za
čast Božju, i prava
ljudi, to smo više osjetljivi za prava
životinja. Odavno su, kućni ljubimci,
postali viđeni gosti u restoranima,
hotelima, na krstarenjima, još se samo bore za svoje mjesto u crkvama. Na tom području ovladalo je nadnaravno sljepilo i mnogim kršćanima. Kultura
smrti pobrinula se da psi dobiju groblja prije nego li nerođena djeca, žrtve pobačaja. Proporcionalno padu nataliteta, u porastu je
broj kućnih ljubimaca. Žrtve
smo ideološkog izokretanja
sustava vrijednosti. Možda nam se i
psi čude što volimo njihovu vrstu
više nego vlastitu.
Duhovna bijeda uzrok je
straha od djece. Straha od
ljudske vrste i priklanjanja
životinjama. Nemaju puno djece oni koji
imaju puno novaca u novčaniku nego
oni koji imaju puno ljubavi u
srcu. Biocentričku paradigmu, koja
izjednačava Boga, čovjeka i psa,
najbolje ilustrira dilema jednog
nihilista, konstruktora kulture
smrti, koji se pita: "Ne znam, da li da
se oženim ili da kupim psa?" Slično
kalkuliraju i suvremeni sebičnjaci u
dvoje, to sebičnjaštvo brakom nazivaju samo zato što je u crkvi sklopljeno, hoće li si za kućnog ljubimca roditi
jedno dijete ili nabaviti psa?
Može li obitelj, na
pragu nove godine, donijeti bolju odluku od otvaranja novome životu? Za svoju obitelj, narod i Crkvu. Krenimo u novu godinu s povjerenjem u Presvetu Bogorodicu Mariju i otvorenost pustolovini novog života – još jednog
djeteta!''